دسته
پکیج
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 21856
تعداد نوشته ها : 13
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem259

فیستول مقعد

این بیماری اغلب ناشی‌ از آبسه مقعدی می‌باشد که عارضه‌ای چرکی و حاد می باشد که طی‌ آن محفظه‌ای چرکی و عفونی‌ در نزدیک مقعد به وجود میاید. به دنبال آبسه مقعد، فیستول به وجود میاید. در اثر فیستول مجراها یی زیر پوست تشکیل میشوند و غدد عفونی‌ را مسدود میسازند. این مجرا‌ها میتوانند عامل ترشحات دائمی باشند.فیستول میتواند به دنبال آبسه مقعد یا بدون وجود آن‌ تشکیل شود


علایم فیستول

برجستگی‌های دردناک و سفت در اطراف مقعد

سوزش و خارش ناشی‌ از ترشحات اطراف مقعد

درد در هنگام مدفوع

روش ‌های معاینه

صحبت با بیمار

معیانه و بررسی‌ رکتوم

معاینات پروکتولوژی

روش‌های درمان و تراپی

بهترین درمان انتخابی عمل جراحی و برداشتن فیستول میباشد.این روش از گسترش عفونت و فیستول جلوگیری می‌کند.


درمان‌های جانبی

نشستن در وان آب

بهداشت مقعد


فیستول مقعد بر اساس سادگی یا پیچیده بودن و محل قرارگیری و نزدیکی آن به محل دریچه‌های کانال مقعد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. پنج دسته‌ی آن شامل:
فیستول اکسترا اسفنکتریک (Extrasphincteric ): از راست روده (قسمتی از روده‌ی بزرگ) آغاز و به سمت پایین کشیده شده و از طریق عضله‌ی لواتور آنی کف لگن به پوست اطراف مقعد باز می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع فیستول از خطوط دندانه دار (که غدد مقعد در آن قرار دارد) به وجود می‌آید که می‌تواند از بیماری کرون یا یک فرآیند التهابی مانند آپاندیس و یا آبسه ناشی شود.
فیستول سوپر اسفنکتریک ( Suprasphincteric ): از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و به سمت بالا گسترش می‌یابد و از عضلات پوبورکتالیس عبور کرده و در حدود یک اینچی خروجی مقعد به پوست باز می‌شود. این فیستول ۲۰ درصد شیوع دارد.
فیستول ترانس اسفنکتریک ( Transphincteric ): بین عضلات دریچه‌ی داخلی و خارجی و یا پشت مقعد شروع، از عضله‌ی اسفنکتر خارجی عبور کرده و در فاصله‌‌ی یک اینچی و یا دورتر از پوست اطراف مقعد خارج می‌شود. این فیستول با شیوع ۲۰ الی ۲۵ درصد به دلیل شکل ظاهری آن که ممکن است شبیه ‘U’ باشد، گاهی اوقات فیستول نعل اسبی نامیده می‌شود.
فیستول اینتر اسفنکتریک ( Intersphincteric ): از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و با عبور از عضله اسفنکتر داخلی از قسمت بسیار نزدیک به مقعد خارج می‌شود. شایع‌ترین نوع فیستول مقعدی با شیوع ۵۵ تا ۷۰ درصد است.
فیستول زیرمخاطی: این فیستول به صورت سطحی از زیر مخاط عبور می‌کند.
این کانال می‌تواند باعث بروز علائم ناخوشایند مانند ناراحتی و سوزش پوست، درد، التهاب و همچنین در برخی از بیماران علایم دیگری چون خونریزی و ترشح در هنگام عبور مدفوع شود. بسته به علت این بیماری و عوامل دیگر ممکن است فیستول با علائم متفاوتی خود را نشان دهد. به دلیل شدت آسیب معمولاً راهی جز جراحی برای درمان فیستول و ترمیم آن پس از مقابله با عفونت ناحیه‌ وجود ندارد.

درمان فیستول مقعد یا آبسه وابسته به محل پدید امدن آن و نیز علت ایجاد آن می باشد اما در اکثر مواقع بایستی بیمار با لیزر درمان شود یا از داروهای آنتی‌بیوتیک با تجویز پزشک مصرف نماید. زمانی که فرد به دکتر مراجعه می کند، پزشک با معاینه قادر به تشخیص آن است که مسیر فیستول از کجا و به کجا است. در بعضی از موارد آنها موقتا راهی به بیرون ندارند.


زمان مراجعه به دکتر متخصص و مراقبت های پزشکی

زمانی که فیستول مقعدی یا همان آبسه به طور خود به خود خالی نمی شود، تنها راه حل درمان قطعی آن، برش دادن فیستول با لیزر و در نهایت خارج کردن آن می باشد. در پی تخلیه چرک که با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی از سوی جراح صورت می گیرد، میزان شدت درد کاهش می یابد. معمولا پس از جراحی، بیماران یا در همان روز یا روز بعد ترخیص می شوند.


بعد از آنکه بیمار تحت عمل جراحی فیستول مقعدی قرار گرفت و چرک های انباشته شده در آن تخلیه شد بیمار بایستی حتما ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم که آغشته به چند قطره بتادین است بنشیند تا محل جراحی و تخلیه ضدعفونی شود و بعد از خشک کردن موضع، آن را پانسمان نمابد. این کار را تا زمانی ادامه دهد تا التهاب آن ناحیه که معمولا حدود دو هفته زمان می برد رفع شود.


در صورتی که شدت التهاب زیاد باشد، با تجویز پزشک جراح، بیمار بایستی از چرک خشک کن تزریقی یا خوراکی استفاده نماید. چنانچه بیمار در ناحیه برش احساس درد داشت، می تواند از داروی مسکن استفاده نماید. در بیشتر مواقع، التهاب بعد از گذشت تقریبا یک هفته فروکش خواهد کرد.


منبع : کلینیک مهنا ، مدیکام ، ایران کلینیک

دسته ها :
چهارشنبه بیست و پنجم 2 1398
X